Guerilla marketing je druhem marketingu, který spoléhá na netradiční praktiky a způsoby propagace. Guerilla marketing je opakem využívání mainstreamových reklamních kanálů. Hlavní dvě vlastnosti guerilla marketingových kampaní jsou překvapení a šokování.
Název je odvozen díky vlastnostem uschování, překvapení a šokování od partizánských bojů, které měli podobné vlastnosti.
Proč je guerilla marketing úspěšný?
Guerilla marketing a jeho kampaně většinou vycházejí z omezeného rozpočtu a kolikrát se netváří ani jako oficiální kanály propagace. Průkopníkem této propagace je opět USA, kde díky nevšedním praktikám začali vítězit ve volbách kandidáti s nižším finančním rozpočtem.
Guerilla marketing by měl být také krátký a humorný. Poukázat díky netradičním reklamním kanálům a plochám na sebe, případně znemožnit soupeře. Různé druhy kampaní z tohoto ranku končí fiaskem a trapasem. Guerilla marketing je sázkou na riziko obzvláště, pokud se jedná o politický marketing a je tvořen pod jménem kandidáta.
Příklady guerilla marketingu na hraně zákona
Poničení cizí věci je již nepřijatelné, avšak často se s ním částečně v různých kampaních počítá. Nejčastějšími praktikami je přidávání různých ozdůbek na plakáty protikandidáta, které ho zesměšňují či dehonestují.
Některé kampaně dokonce zašly až tak daleko, že byl pokreslen veřejný prostor, což se dá velmi dobře otočit proti tvůrci. U nás s touto kampaní přišli Piráti ve svých začátcích a byli brzo nálepkováni za anarchisty.
Často bývají guerillové kampaně také trochu demagogické, když se snaží za každou cenu šokovat, avšak již odbíhají od jasných faktických dat.